søndag 20. oktober 2013

Bønn fra en besøkshundekvipasje: Støtt TV-aksjonen til Nasjonalforeningen for folkehelsen

Felix på "jobb" som besøkshund

For oss som går som besøkshundekvipasjer på forskjellige institusjoner, så ser vi utfordringene med demens hver eneste gang vi går på besøk. Det å støtte arbeidet innen forskning på demens er utrolig viktig. Så jeg håper mange åpner lommeboken litt ekstra i dag. Det er kanskje litt urettferdig, men dette kommer nesten alle tett på livet en eller annen gang. Enten det rammer våre nærmeste, familie, slektninger, venner, bekjente eller andre i vår store omgangskrets. Og skulle du se muligheten for å hjelpe, kan jeg anbefale at du melder deg som aktivitetsvenn. Det er så utrolig givende, og du får så mye igjen for det.

I går trente Felix og jeg lydighet i Retrieverklubben med et par andre. Vi trente igjen på neseprøve, "rute" og tempo under apportering. Synes det er tydelige fremskritt, men det trengs fortsatt mye trening. Litt usikker på neseprøven, da han ikke alltid skrur på nesa og heller bare tar den første og beste pinnen :-) "Ruta" går bedre og bedre. Bruker nå ei bitte lita matte den første gangen, ellers tar han ruta rimelig godt og med OK tempo :-) Tempo på returen med apporten kan fortsatt bli mye bedre. Så her har vi ikke helt knekt koden ennå. Å hive ball virket ikke, å løpe vekk virker av og til....... Får ta en ny økt på mandag kveld, men da kanskje med noen andre øvelser så det ikke blir kjedelig.

Felix og venninnen Mira
Gikk en god tur på et par timer i skikkelig i ruskevær i dag. Da la jeg inn noen "innkallinger" med stå underveis. Dette er en øvelse det er greit å trene inn når man er ute på vanlige turer. Kjører man for mye stå under innkalling på vanlige lydighetstreninger risikerer man ofte å få en treg innkalling, fordi hunden forventer en stå kommando. Så derfor trener jeg heller på dette helt andre steder.


Nå til noe helt annet :-) Jeg har i dag var røykfri i 1 uke. Yuuuuhuuuu :-) Faktisk 7 dager og 12 timer. Så nå har jeg spart kroppen for ca. eksempelvis 165 røyk, 1319 mg tjære, 165 mg nikotin og 132 mg ammoniakk. Jeg har spart lommeboka for ca. kr. 740,-


Løpstesten på torsdag ga meg ikke helt det resultatet jeg håpet på.

Test 1: 1 km løp rundt Frøyland Stadion med resultat 4, 21 min med snittpuls på 163 (sist 4,22 min og snittspuls på 166).
Test 2: Bakkeløp opp Ovebakken og Ovebakke II på Kverneland. Dette er to skikkelig seige og bratte grusbakker på totalt ca. 540 meter. Her ble nå tiden 3,35 min og med en snittspuls på 163 (sist 3,51 min og snittspuls på 171).

Km - testen var jo nesten identisk som for 2 mnd. siden. Bakketesten ga litt bedre resultat, men jeg er ikke overbevist. Så her ser man hva røyken ødelegger. Selv med trening ca. 3 ganger i uka, så er fremgangen så liten. Gleder meg allerede til å ta denne testen igjen om en 3-4 ukers tid. At fremgangen kommer raskere nå som jeg er 100% røykfri er jeg overbevist om.

På fredag fikk jeg svar fra Birken. Jeg har fått plass i Birkebeinerrittet i august 2014. Hjelp!! Hva har jeg gjort? Har det rablet for meg? Men, dette skal tvinge meg til å holde meg røykfri, samt å øke treningsmengdene gradvis. Så totalen vil jo bety en bedre form og mye bedre helse, og det er nettopp det som er hovedmålet med hele denne prosessen :-)

Treningen starter ikveld. Da er det ut på sykkelsetet med tre kamerater :-) Må bare nyte litt hjemmelaget pizza og kake først. Det er tross alt bursdagen min i dag :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar