torsdag 17. oktober 2013

Det er ikke alltid like lett

Vært uten røyk nå i 4 dager og 7 timer. Det går greit, men suget er der veldig ofte. Jeg bruker Champix til å hjelpe meg med, men viljestyrken blir nok min viktigste allierte :-) Jeg er i hvertfall veldig motivert, og kan ikke se for meg noen grunner til at jeg skal gi meg denne gangen.

Vi starter alltid treningene med fellesdekk

Forrige kvelden var Felix og jeg på vår faste tirsdagstrening på Anabasis Hundesenter. Her trener vi lydighet under Odd-Geir Sørmarken (tidl. landslagsleder for Norge).

"Har jeg ikke vært flink nå eller?"

Denne gangen var fokus rettet på neseprøver, og å få opp farten på innkomsten ved apportering. Vi bruker godbiter til å "skru" på nesa, og legger godbiten blandt pinnene. Etterhvert byttes godbit ut mot pinne med min lukt på. Det gikk vel ikke helt bra denne kvelden, så det er dette som blir hovedfokus i treningsarbeidet denne uka.

Ellers er Felix litt treg til å komme inn med apporten under apporteringsøvelser. Så jeg fikk meg opptil flere løpeturer. For et av "verktøyene" for å få til økt fart er nemlig: rett før hunden griper apporten, så roper jeg og begynner å løpe vekk fra hunden. Da vil ofte opptaket av apporten skje raskere, og hunden vil løpe etter eieren som er i ferd med å "stikke av". Felix var ikke helt "på" denne kvelden, men det er bare å jobbe på :-) Neste gang fortsetter vi med neseprøve, samt trener videre på øvelsen "rute"/fremadsending med stå.

Hver lørdag er vi en god gjeng som trener lydighet i Norsk Retrieverklubb avd. Rogaland, så jeg kommer nok også til å legge inn disse tre øvelsene der nå på kommende lørdag.

I går kveld var jeg ute for å trene litt selv også. Det ble 2 runder i lysløypa i Njåskogen (ca. 5 km). Det var tydelig at jeg hadde spist alt for lite, for jeg ble fryktelig fort sliten og måtte ta et par pauser. Pusten er merkbart annerledes når jeg løper nå. Ikke det at jeg ikke puster like tungt som før, men det bare føles helt annerledes. Nå hadde jeg en snittpuls på ca. 175 og en snitttid på 5,22 pr/km gjennom 5 km, og det er nok litt i meste laget for å holde ut uten pauser. Men, det er så vanskelig å holde igjen på tempoet. Skal liksom hele tiden kjempe mot tider jeg har klart før :-)

I ettermiddag skal jeg gjennomføre en test på 1 km, og en bakkeløpstest. Disse to testene tok jeg sist 1. august, så det blir spennende å se om det har vært fremgang.

Den gang var dette resultatene:
Test 1: 1 km løp rundt Frøyland Stadion med resultat 4,22 min og gjennomsnittspuls på 166.

Test 2: Bakkeløp opp Ovebakken og Ovebakke II på Kverneland. Dette er to skikkelig seige og bratte grusbakker på totalt ca. 540 meter. Her ble tiden 3,51 min og med en gjennomsnittspuls på 171.

Så hvis noen ser en halvgal mann i tettsittende trikot løpende med tunga på slep rundt Frøyland Stadion eller opp Ove bakkene, så bare la han være i fred. Han er ikke helt riktig klok :-)

Etter løpinga så stikker jeg på besøk til en kamerat. Så da blir det vel litt cola og chips?? Men, men. Jeg er ikke akkuratt så veldig nøye med kostholdet nå midt i røykeslutt perioden. Jeg kan ikke få gjort noe med alt på en gang. Man skal jo leve litt også :-)

Ellers venter jeg fortsatt på svar fra Birken om jeg får plass neste år. Er ganske spent. Vet ikke helt hva jeg håper på? Egentlig er det jo ren galskap, men det vil i så tilfelle tvinge meg til å gjennomføre en del store helsemessige grep som er helt nødvendig.

2 kommentarer:

  1. Dere er så flinke begge to :-) stå på :-) :-)

    SvarSlett
  2. Tusen takk Torun :-) Vi prøver så godt vi kan.

    SvarSlett