tirsdag 15. oktober 2013

Da var jeg i gang!


Da var jeg i gang igjen. Som sikkert mange skjønte etterhvert som det ikke kom noen nye blogginnlegg her, så gikk ikke alt etter planen sist. Nå skal jeg ikke kjede dere med detaljene og unnskyldningene for hvorfor ikke, men jeg vil heller fokusere på tiden nå og fremover.


Jeg sluttet å røyke natt til 13. oktober, og har nå vært røykfri i  2 dager og 7 timer

Jeg har allerede spart kroppen for 51 røyk, 408 mg tjære, 51 mg nikotin og 41 mg ammoniakk. Jeg har også spart kr. 230,-.


Utenom dette jogger jeg fortsatt 3 ganger i uka. Ca. 5 km hver gang. Målet videre er å delta på et par mosjonsløp våren 2014. I tillegg har jeg forsøkt å melde meg på til Birkebeinerrittet på sykkel i august 2014. Foreløpig står jeg bare på venteliste, så får vi se om jeg får plass etterhvert. Kommer også til å satse på å gjennomføre Garborgriket Rundt på sykkel den 18. mai 2014.

Felix og jeg går også faste besøk på forskjellige sykehjem som besøkshundekvipasje. Dette er virkelig givende og kjekt for både oss, og de vi besøker. Dette burde flere satse på! Så jeg håper mange flere ser nytten av dette etterhvert. Både sykehjem, institusjoner, skoler, barnehager og andre vil ha stor nytte av besøks-/terapihunder. Håper TV-aksjonen til Nasjonalforeningen for folkehelsen også kan fokusere på dette temaet, og ikke bare "vanlige aktivitetsvenner". At hunder i samspill med f.eks. demens pasienter er positivt, er vitenskapelig bevist. Og vi som går rundt på institusjonene som sertifiserte besøkshundekvipasjer kan virkelig skrive under på dette.


To dager i uken er Felix og jeg på lydighetstrening. Vi trener nå på øvelsene til kl. 2 innen Lp (lydighetsprøve). Vil gjerne delta på vintercupen til Dalane Hundeklubb, og satser på å starte der i kl. 2 for første gang i løpet av november/desember :-) Hovedmålet om opprykk til kl. 3 i løpet av 2014, ligger fortsatt fast.

Nå ser jeg kun fremover, og ønsker meg selv lykke til! Nå skal kols'en nedkjempes, pusten bli bedre, lungene bli renere og formen skal bli bedre! Håper mange andre også vil la seg inspirere til å slutte å røyke i tiden som kommer, og satse på helsen i stedet. Kanskje noen også vil konkurrere med mine mål. Uansett hva du velger - stå på! Jeg skal i hvertfall holde dere oppdatert på hvordan det går for meg, og hvordan jeg takler det :-)

4 kommentarer:

  1. Så flott, stå på! Hos oss var det også sofaens lokk som gjorde ting vanskelig,men etter at vi fikk vår golden Thorin i hus ble det andre boller..hans lokk er heldigvis mye sterkere! Nå hadde nok jeg et enklere utgangspunkt siden jeg ikke røyker, men heller er meget svak for sjokolade og andre søtsaker (og rødvin på kveldstid). Hvordan går man frem for å trene en besøkshund egentlig, er det noen vi kan ta kontakt med hvis vi ønsker å bidra? Vi trener mye lydighet og har som første mål å ta bronsemerket, men det blir desverre ikke tid før til neste år. Thorin er 2,5 år,men har fortsatt mye valp i seg om må lære seg å gire ned før han kan brukes som besøks hund, med lydighetstrening og tid håper vi på resultater, da det fortsatt er mye hormoner i kroppen :) Masse lykke til videre, skikkelig godt jobba!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Liethel. Med en Golden er det aldri kjedelige øyeblikk :-) Jeg tok sertifisering gjennom Norske Terapihundskolen og Firbent Terapi i Rogaland. Om det går kurser i Trondheim distriktet vet jeg ikke, men ta evt. kontakt med dem for å høre hvilke muligheter som finnes. De er også på Facebook :-) Lykke til med Thorin. Det kommer sikkert til å gå så fint så. Tren mye kontakt.

      Slett
  2. Du og Felix har mye å være stolt av! Alltid blide og står på. Klart du klarer å nå målet om 1 pr kl 2. Å at du og Felix er i besøkstjeneste viser mye om hvor godt hjerte dere har. Lykke til med både lydighet og røykestopp!!! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du er nå snill da Grethe. Vi gjør så godt vi kan :-) Tusen takk.

      Slett