fredag 21. juni 2013

Travel dag


I dag var det ganske så travelt, men allikevel klarte jeg å være rimelig effektiv. Etter jobb var det å få på seg joggeskoa. Det ble en 6 km løpetur (på 35,21 min./ gj.snitt 5,53 pr. km) med Felix langs Frøylandsvatnet. Sola skinte, det var nesten vindstille, og fuglene sang hele veien. Stoppet litt halvveis så bikkja kunne kjøle seg ned i vannet, før vi snudde og løp tilbake igjen. En løpetur skal også være litt kos, og ikke bare på jakt etter nye rekordtider hele tida.

Av og til kan det dessverre være en risikosport å løpe langs Frøylandsvatnet. Syklister kommer i full fart, og noen få tar ikke hensyn i det hele tatt. I går var det to stk. som nesten sneiet borti både Felix og meg, uten tegn til å roe seg ned. Skjerpings folkens! Heldigvis er de fleste fornuftige syklister, som bremser ned og gir tegn til at de vil forbi. Men, de få ødelegger gjerne for de mange.

 
Etter løpeturen bar det rett på skoleavslutning. Jeg har ei datter som gikk ut av 10. klasse på Frøyland Ungdomsskole, og det ble en kjekk avslutning på 10 års skolegang. Akkurat den blandingen av formelt og uformelt som passet seg i den settingen. Jeg har vært fotballtrener for mange av elevene, samt leder av turkomiteen, som arrangerte tur til Polen og Tyskland i begynnelsen av 10. klasse. Så jeg føler jeg kjenner de fleste av ungdommene ganske godt. Nå ønsker jeg dere alle lykke til videre med det som fremtiden måtte bringe. Vil minne dere om det som inspektøren sa i sin tale: Noe av det viktigste dere kan gjøre i fremtiden, er å komme dere opp om morgenen og få noe ut av dagen. Gjør dere det, kommer det til å gå dere godt uansett hva dere måtte velge videre i livet.

Etter avslutningen fylte jeg lomma med godbiter og leker, og tok jeg med meg Felix ut i en ballbinge rett i nærheten. Han måtte jo få dagens dose med mentaltrening også. Vi trente spesielt på raske sitt opp, avstandskommandoer og kontakt under fri ved fot. Kontakt er noe en aldri kan få trent nok på. Det er hovedgrunnlaget for all lydighetstrening. Hadde vel ca. tre økter av 5-6 min., med lek innimellom. Det er viktig ikke å holde på for lenge av gangen. Da blir hunden ukonsentrert, og øvelsene blir etter hvert både tregere og dårligere. Noe som ofte resulterer i en irritert eier, og så er man inne i en vond sirkel. Så korte økter er alfa omega!
 
Før jeg la meg var det å begynne å pakke. I dag reiser jeg nemlig til Flekkerøya på utsiden av Kristiansand med hu yngste dattera vår, på Plussbank Cup. Da blir det 4 dager med fotball og sosialt. Gleder meg. Felix blir passet på av noen venner og naboer som også har hund, så han får det mye bedre der enn å være med å se på masse fotballkamper og bli stresset av 1000 vis av barn rundt seg hele tida. Joggeskoa ble også pakket ned, og sykkelen skal henges bak på bilen. Håper jo at været blir sånn okay, og at jeg kommer meg litt ut på egenhånd også.

 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar