fredag 28. juni 2013

Tour de France tendenser blandt vanlige syklister

Det finnes idiotiske bilister langs veiene. Men, det finnes jammen også idotiske syklister. Ikke bare i trafikken, men også i turløpene.

I går var jeg ute for å løpe i turløypene i Njåskogen mellom Kverneland og Bryne. Jeg løp med Felix i bånd rundt livet mitt som jeg alltid gjør. Men, i går var det en gjeng med idioter på sykkel som tydeligvis skulle trene seg opp til Tour de France eller noe sånt. For den farten de holdt på vanlige turstier lignet ikke grisen. De kom på meg bakfra, så de hadde god tid til å se både meg og hunden. Jeg hørte at de kom, og holdt meg helt ut til siden på stien for å slippe de forbi samtidig som jeg tok Felix inn i enda kortere bånd. Men, allikevel syklet de to i bredden i meget stor fart, og sneiet albuen min mens jeg løp. Felix reagerte også, og gjorde noen ekstra byks ut til siden og ut i skogkanten. Tør ikke tenke på hva som kunne skjedd, hvis han hadde blitt skremt ut i veien og mellom disse syklistene som kom i over 30 km/t.

Fra Njåskogen - www.turanbefalinger.com

Det gikk bra denne gangen, men jeg stiller meg spørsmålet om hva som kunne skjedd. Når disse "konkurranse" syklistene velger seg så godt besøkte turområder å sykle i, må de vel for pokker bruke hodet litt. Det er heldigvis ikke ofte dette skjer, for de fleste syklister er hensynsfulle, men når det skjer kan resultatet bli skjebnesvangert.

Nå vil mange tenke at jeg bare er en gretten og surmaga jogger. Men, jeg hiver meg også på sykkelen av og til. Og jeg prøver å være hensynsfull ovenfor både gående, løpende, bilister og andre syklister jeg treffer. Og jeg velger ikke å sykle i reine turområder, som er beregnet for nettopp turgåere. Derimot langs f.eks. Frøylandsvatnet er det åpent for både turgåere, joggere og syklister. Håper alle tar hensyn til hverandre, så kan vi fortsatt ferdes side om side i naturen, uten å sette helsa til både to- og firbeinte på spill. Det er lov å bruke hodet folkens!



Dette gjelder selvfølgelig også alle bilister som møter syklister langs veiene våre. Det hjelper lite å skrike at man hadde retten på min side, hvis det resulterer i kollisjoner som kanskje tar liv. Ta hensyn og del veien, så kommer alle trygt hjem!
 




Nok om det. Jeg fikk meg en fin tur allikevel på 5 km. Og jeg fikk så god sammittighet etterpå. Hadde egentlig mest lyst til å ta meg en sykkeltur, men da Felix ikke hadde fått sin vanlige tur, valgte jeg å ta han med på en løpetur i steden. I tillegg var det såpass sent på kvelden, at en sykkeltur hadde tatt for lang tid. Det er en av bakdelene med sykling. Det tar mye lenger tid å få sammen følelsen av å ha trent. Men, holder været seg i dag, så er det ut på sykkelen etter jobb.




Før leggetid tok jeg med meg Felix ut i en ballbinge vi har rett ved huset vårt. Der kjørte vi gjennom en god lydighetsøkt på ca. 15-20 min. Jeg fortsatte der jeg slapp i går, med fri ved fot og avstandskommandoer. I tillegg trente vi litt på stå og dekk under marsj. Det virker som om Felix synes det er kjekkest å trene sent på kvelden, for han gjorde en kjempegod innsats. Veldig fornøyd med dagens økt. Så i kveld tror jeg vi velger oss ut et par andre øvelser fra kl.2 pensum. Litt trening hver dag i ulike situasjoner, er mye bedre enn noen få lange økter.



I helga skulle jeg vært på hyttetur med noen kompiser for å sykle rundt i Sirdalstraktene. Men, da det var opptil flere som måtte melde forfall, så blir ikke det noe av. Litt skuffa, men får gjøre det beste ut av det. Har mer enn nok å ta meg til med hjemme også. Så da blir det vel beising av terrasse, vasking av biler og diverse annet forefallent arbeid. Har man hus og hage, så er man aldri helt arbeidsledig :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar